pondělí 25. února 2013

Pomerančové kuře

Hlásím se Vám opět s "kotlíkem". Náročné měsíce vyplněné pouze studiem jsou za mnou (ano musím to tak napsat ... omluva přijata:-) Takže mi nic nebrání, abych opět kulinářsky začala přispívat na blog. Nedávno mě zaujal jeden čínský, navýsost podivný recept na tzv. čínské pomerančové kuře, který má zřejmě původ v provincii Chu-nan. Sama jsem v Číně na tuto úpravu kuřecího masa sice nikde nenarazila, ale to může být i tím, že jsem víceméně pobývala na poloostrově Šan-tung, kde jsem do sebe převážně cpala krevety a olihně na špejli:-)

Nicméně je tento "čínský" recept například v Americe velice oblíbený a v současné době se tam řadí i k nepopulárnějším  "take away". Takže nevidím důvod, proč bych si ho nemohla vyzkoušet. Na výsledek jsem ostatně velmi zvědavá. Doufám, že to nebude chutnat, jako kuřecí maso naložené v pomerančovém sirupu:-)


Co budeme potřebovat na 2 porce:

2 až 3 kousky kuřecích prsíček nebo stehenních kuřecích řízků nakrájených na kostičky (dokonce mi přijde, že maso z kuřecího stehna je ve výsledku daleko křehčí, měkčí a štavnatější)
1 vejce
1 lžička himalájské či jiné soli
1 a 1/2 lžičky drceného černého pepře
1 lžíce slunečnicového nebo arašídového oleje
60 g škrobu Natura (pro přípravu masitých jídel), zhruba 2 vrchovaté polévkové lžíce by měly stačit
35 g hladké mouky, cca 1 vrchovatá polévková lžíce

Ingredience k restování:

1 lžíce slunečnicového oleje

1 lžíce nastrouhaného čerstvého zázvoru

1 stroužek nadrobno nasekaného česneku
nadrobno nasekaná 1 jarní cibulka (můžeme vynechat a použít ji až na dozbobení výsledného pokrmu)
1 čajová lžička drcených vloček ze sušených chilli papriček (můžeme vynechat)
nastrouhaná kůra z 1 pomeranče (výbornou věcičku na pomerančové a citrónové hoblinky mají v Tescomě)


Marináda:

3 polévkové lžíce sójové omáčky
1 hrníček vody (cca 250 ml)
3 vrchovaté čajové lžícky cukru krupice (nebo třtinového cukru; doma na to máme takovou malou legrační odměrku)
3 polévkové lžíce rýžového octa
60 ml nebo 1/4 hrníčku čerstvě vymačkané pomerančové šťávy (cca 3 pomeranče včetně dužiny)

1 1/2 polévkové lžíce škrobu Natura (nemusí být)


Základní ingredience (maso je ze stehenního kuřecího řízku)


Maso nakrájíme na kostky. Osolíme, opepříme. Čerstvý drcený pepř je nejvhodnější. Dodá masu ten správný šmrnc.


Promícháme s hladkou moukou a škrobovou moučkou, rozklepneme vajíčko a přidáme jednu lžíci arašídového nebo rostlinného oleje. (Bez hladké mouky by se to také určitě obešlo). Znovu promícháme a necháme cca 15 minut odležet.



Poté kuřecí kostky osmahneme na pánvi dozlatova. Na pánvi je při smažení oddělujeme od sebe a necháme odpočinout.




Ve woku si rozpálíme lžíci oleje, na kterém osmahneme zázvor, česnek, jarní cibulku (jarní cibulku můžeme případně vynechat), drcené chilli papričky ( Na ty pozor! Jsou to mršky pálivé) a kůru z jednoho velkého pomeranče (případně dvou menších). Necháme v oleji několik sekund, až se ingredience rozvoní zalijeme. připravenou tekutou směsí. Pomerančovou kůru jsem přidala těsně předtím než jsem do woku vlila tekutou směs, nechtěla jsem, aby se mi spálila.

Drcený zárvor, dva stroužky česneku, třetinka drcené sušené chilli papričky a kůra ze dvou pomerančů

Do woku poté vlijeme tekutou směs z vody, pomerančové šťávy (štávu jsem mačkala na klasickém odšťavnovači, zbylou dužinu jsem také přisypala do odměrky), rýžového octa, sójové omáčky a krystalového cukru. Přivedeme k varu.

Klidně mohlo být marinády o třetiny méně (cca 150 ml vody) Připravené množství je tak na 1 kg masa/ měla jsem k dispozici cca 0, 75 kg. 


Pohled shora


Tekutá směs vlitá do woku po orestování zázvoru, česneku, chilli a pomerančové kůry. 

Poté vsypeme osmažené kuřecí kostky, které necháme obalit v omáčce. Poté vlijeme škrobovou moučku rozmíchanou v trošce vody, vše znovu promícháme a takto připravenou směs zredukujeme na minimum.

V případě potřeby můžeme pokrm dochutit kapkou chilli nebo arašídového oleje a (opět)
nastrouhanou pomerančovou kůrou.

Podáváme s jasmínovou rýží a čerstvě nasekanou jarní cibulkou.


Nechte si chutnat!


Postřehy: Zapomněla jsem v konečné fázi přimíchat škrobovou moučku a vůbec to nevadilo. Kombinace pepře, zázvoru, česneku a chilli je pěkně čiperná. Takže pokud nemáte tzv. plechovou hubu, na chilli vločky zapomeňte. Do receptu jsem použila jednu třetinku malinké sušené papriky z Číny a omáčku zakápla kapkou chilli oleje. I tak to bylo velmi ostré. Do čerstvě vymačkané šťávy z pomeranče jsem také přidala pomerančovou dužinu. Vůbec to nevadilo. Naopak to posílilo výslednou chuť.

Omáčku spolu s masem jsem poté redukovala na vysokém plameni, až se veškerá voda vypařila. Poté se ihned maso musí sejmout z ohně (protože takto připravená směs má tendeci se připékat).

Výsledná chuť je fenomální, už dlouho jsem nejedla tak výbornou "čínu". Recept s konečnou platností řadím mezi tzv. sladkokyselopálivý. Jemně zkaramelizovaná pomerančová kůra dodávala masu sladkost, na jazyku byla příjemě cítit i štiplavá chuť zázvoru v kombinaci s čerstvě drceným pepřem. A úplně v pozadí jsem cítila jemné dozvuky rýžového octa. Opravdová lahůdka! Masíčko bylo krásně měkké a šťavnaté.

Mám velice ráda ty přeměny jednotlivých struktur masa v čínské kuchyni.
Nejdříve marinované maso zprudka osmahnete a dostane se vám příjemně křehkého a křupavého masíčka, které se v omáčce krásně zjemní a je najednou plné lahodné šťávy. 


1 komentář:

  1. Výtečná kombinace výrazných chutí. Bohužel se mi nepodařilo dostatečně zahustit, asi moc pomerančové šťávy. Jinak ale mohu jedině doporučit :)
    Geoffrey

    OdpovědětVymazat